Mot bättre dagar

By | 2017-10-31T14:01:00+00:00 oktober 31st, 2017|Categories: Träning & Kost|

Vaknade inte före klockan idag. Trött och seg men dagens gym och promenad är klart. Misstänker helt enkelt att jag åt för lite igår, det blev väldigt få kalorier fast jag var mätt och belåten. Så idag svullar jag på lite mera och hoppas det känns bättre imorgon igen. Väntar ivrigt på mina stavar och en tanke har börjat gro i mitt huvud att jag troligtvis inte ska ta med mig hunden under min Gröna Bandet vandring. Mer funderingar om det kommer senare.

Barbapappa och magiska stigar

By | 2017-10-30T12:16:22+00:00 oktober 30th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Efter gymmet i morse avtog jag från min vanliga rutt och trampade på upp i skogen på ett mindre spår. Lite farligt med knäet, men mycket vackrare, roligare och jobbigare. Det är en bra avvägning av sten och rötter och det var inte så värst farligt blött heller så jag halkade inte omkring allt för mycket. Vädret var strålande och den skarpa förmiddagssolen lyste upp terrängen på ett nästan magiskt sätt. Jag är glad att man har så fina stigar bara någon kilometer från ytterdörren. Mindre glad är jag över att min träningsapp lägger av ibland, så idag fick jag slå ihop två turer manuellt. Därför är kartan inte fullständig utan visar bara dit den slog av sig första gången.

Idag har jag även vägt mig och tagit lite mått. Viktnedgången var bra men måtten spökar lite i mitt huvud. Tycker jag mäter på samma sätt och ställe varje vecka, men det diffar rejält. Så jag är inte riktigt säker på om det är mig, mitt måttband eller att min kropp likt BarbaPappa ändrar form från dag till dag. 🙂

Arla morgonstund

By | 2017-10-29T10:13:23+00:00 oktober 29th, 2017|Categories: Tankar & Funderingar, Träning & Kost|

Jag har vandrat i arla morgonstund vid sommartidens slut. Den förde mig planlöst över höstens tidiga is och gulnande blad. Jag har vandrat som en hyllning till min sömn och stärkande beslut. Jag har nött mina skor och mina använda tankar har bytts mot bättre förslag.

Vaknade tidigt och utvilad så det blev en lite vilodagspromenad med vovven. Annars är det vilodag och enda inplanerade saken är att besöka mellangrabbens innebandyturnering i Kopparberg. Har inte träffat honom på länge så det ska bli kul. Känslorna i bilen på väg hem är en annan historia. En ganska bra veckoslutsrapport från min träningsapp visade att jag med mina sammanhängande promenader och diverse annan vardagsmotion har gått nästan 8 mil + 1 mil löpband denna vecka. I morgon ska jag steppa upp vikterna på gymmet med, dags för den första riktiga träningsvärken känner jag!

Medicinmässigt är det ok, måste tyvärr ta insomningsmedicin vissa kvällar för att stilla tankesnurret i skallen. Men mindre än förra veckan och ingen annan form av medicinering. Jag har dock dragits med lite huvudvärk på eftermiddagarna men tror att det beror på att jag slarvar med vattenintag så har införskaffat lite vätskeersättning och det verkar som om min amatörmässiga självdiagnos verkar stämma.

Kosten har även denna vecka varit sådär, vissa sjukt duktiga dagar men lite godis, glass och god mat har det blivit. Samt att jag igår festade loss på 2st folköl och ett halvt glas vin till maten. Imorgon är det invägning och mätning igen, det ska förhoppningsvis bli kul trots festligheter. 🙂

Fåniga stavar och löpband

By | 2017-10-28T16:52:22+00:00 oktober 28th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Uppe med tuppen i det gråa höstdiset, jag lurade vädret och vädret lurade mig. Vaknade i morse av att regnet smattrade mot fönsterbrädan i sovrummet och blev inte alls särskilt motiverad till att lämna sängen för vare sig gym eller promenad. Men så efter frukosten knäckte jag den geniala iden att jag skulle ta en tur på löpbandet på gymmet istället, jag hade lurat vädret. Efter avslutat gympass ställde jag mig således på ett löpband och det började med att min ljudbok tog slut och oerfaren som jag är hade jag ingen backup i telefonen, så det fick bli att lyssna på Spotify och enda spellistan jag har färdig där. Det vill säga att det var knappast någon peppmusik att knata vidare till. Efter 1:45 h hade jag nått mitt mål med en mil. Halva tiden gick jag med 4.5% lutning. Jag var så slut att jag knappt orkade gå hem och när jag lämnade gymmet lyste solen, vädret hade lurat mig.

Jag har fortfarande ingen hastighet i benen och när jag tänker efter kanske det inte är så konstigt. Jag har ju trots allt bara varit utan kryckorna i två veckor nu. Men jag har hyfsad uthållighet och klarar av att ligga på hög pulsbelastning under längre tid och det är alltid något. När jag kom hem och däckade i soffan fick jag en konstig känsla i magen och det tog ett tag innan jag insåg att det var löpbandets fel, nedre magmusklerna hade fått arbeta rejält i de lutande etapperna. Nu är jag återställd och ikväll blir det fettstinda tacos och kanske en folköl till. Imorgon gör jag som vissa högre herrar förespråkar och vilar, det ser jag fram emot efter ytterligare en bra vecka i hälsans tecken.

För övrigt har jag även beställt ett par gåstavar. Efter att ha läst på lite i ämnet så föll mitt val på ett par Black Diamond, Trail Ergo Cork. Med reapris och rabattkupong så somnade jag ändå med gott samvete igår. Så nästa vecka blir det till att lära sig gå med stavar. Ser framför mig hur sjukligt snabb och urfånig jag kommer se ut men det blir bra i slutänden är jag säker på!

 

Tejp och laser

By | 2017-10-27T14:48:16+00:00 oktober 27th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Bra morgon, bra dag. Besök vid sjukgymnast och knäet läker i alla fall hyfsat. Min instabilitet beror på att yttre ledbandet inte riktigt läker som det ska men jag kan och ska fortsätta belasta det med promenader och stegvis ökad styrketräning. Jag fick laserbehandling och sjukgymnasten stödtejpade knäet för att utvisa om det kan påskynda läkeprocessen. Jag har varit orolig för att belasta knäet vid styrkeövningar, men det är bara att kötta på under kontrollerade och strikta former. Så jag traskar på och förhoppningsvis fortsätter allt i positiv riktning. För nu vet jag att det inte är någon fara med min träningsintensitet och kan därmed slappna av lite mer i huvudet och låta knäet arbeta lite hårdare på gymmet. 🙂

Lunka på

By | 2017-10-26T19:02:37+00:00 oktober 26th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Idag kändes allt mycket bättre än igår! Bättre väder, inga större känningar i knäet och ett riktigt bra gympass. Tyvärr så gör det fuktiga vädret sitt med mina fötter, elaka små blåsor dyker upp här och var men de är inga större bekymmer. Jag har dock funderat lite över vilket skick mina 10 år gamla skor är i och hur dess egenskaper i form av skydd och dämpning. Det blev en ganska kort funderare innan jag beställde ett par nya. Jag köpte ett par Salomon Trailrunners till förmånligt pris och idag beställde jag även lite nya tjockare strumpor i merinoull. Min tanke är att jag ska gå Gröna Bandet i just trailskor, så lika bra att börja prova sig fram redan nu.

Inget spring på bassängkanten

By | 2017-10-25T13:16:54+00:00 oktober 25th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Känner mig pigg i kroppen och på gymmet kände jag mig stark. Dock så gick promenaden riktigt, riktigt sakta. Knäet känns dessutom bra så jag vet inte om det var regnet eller om jag helt enkelt var för varmt klädd, men sakta gick det. Hoppas på bättre väder och mer spring i benen i morgon!

Skit i maskineriet

By | 2017-10-24T19:17:53+00:00 oktober 24th, 2017|Categories: Träning & Kost|

Gym och promenad i dassigt höstväder men vad gör det! Gick en ny sträcka idag och det kändes mycket bättre samt att min sjukgymnast ringde och jag fick en tid redan på fredag. Efter att jag beskrivit min situation och hur knäet lever sitt egna lilla liv så var hans något skämtsamma bedömning ” Skit i maskineriet”. Det lämnade mig med en liten växande oro för ytterligare komplikation. Tur att jag fick tid redan på fredag, så jag slipper gå och oroa mig.

Mindre ölmage men nöjd ändå!

By | 2017-10-23T19:39:40+00:00 oktober 23rd, 2017|Categories: Träning & Kost|

Seg i benen idag och ska byta spår ännu en gång. Det känns som mitt vänstra knä tar för mycket stryk av nuvarande sträcka som i princip bara är uppför eller nedför och saknar till stort flacka partier. Jag har inga som helst problem med uppförsbackar utan föredrar dessa men i nedförsbackar blir jag väldigt försiktigt och staplande för att skydda knäet. Så det blir att hitta en ny sträcka med mer plan terräng.

Förra veckan prioriterade jag åtta timmars sömn och till följd av detta blev det insomningsmedicin flertalet av dagarna, tänkte försöka dra ner på detta denna vecka. Dock blev det en dålig start, direkt efter förmiddagens pass och lunch så somnade jag och sov i sisådär tre timmar. Taskig planering! Jag har däremot inte ätit några andra mediciner och känner inget behov av det heller. Har till och med tagit beslutet att tillfälligt sluta med blodtrycksmedicineringen och kolla om det håller sig i respektabel nivå ändå. Har läkarbesök den 15/11 så tänkte kontrollera då.  Imorgon hoppas jag min sjukgymnast ringer som avtalat och jag tränar på som planerat. Är nöjd med förra veckans resultat! Jäkligt nöjd med tanke på allt slarv med kosten.

VILA

By | 2017-10-22T20:58:14+00:00 oktober 22nd, 2017|Categories: Träning & Kost|

Vilodag så idag har jag inte gjort någonting med undantag för äta. Jag har med närmare tanke ätit en hel del. Ja faktiskt rätt rejält mycket och så har jag vilat en del. Har även planerat lite etapper som snart publiceras här, är bara lite mer information som skall kompletteras innan det är klart. Imorgon ringer klockan 07:00 och då ska jag börja med att skälla ut personalen på gymmet för att mitt gymkort inte fungerade i lördags morse, sen hög på adrenalin och morgonfrost så ska jag köra ett pass på gymmet och åter ut med vovven i släptåg. Uppdaterar mått och vikt imorgon med, är själv lite nyfiken men med helgens bullkalas har jag inga större förhoppningar om framsteg där. Jag är nöjd med att bara ha höjt mitt självförtroende och tilliten till mig själv denna vecka. 🙂