Editering

By |2019-05-08T14:26:30+02:00maj 8th, 2019|Categories: Träning & Kost, Uppdateringar|

Jag har lite nya ändringar på gång i bloggen men det händer inte mycket just nu. Anledning är lathet, lättja och att jag är ganska slut om dagarna efter att ha kommit igång med min dagliga morgonrutiner i form av träning igen. Men det är en trötthet som är bra, långt ifrån depression och sömnlöshetens trötthet.

Det jag tänkt att ändra på är följande:
– Ta bort tabeller över träningsresultat. Tänker göra ett veckosammandrag i ett inlägg istället.
– Publicera lite recept över kalorisnål mat. Kanske inte passar alla men recepten är utformade efter mina behov.
– Publicera mina högst ovetenskapliga recept och erfarenheter gällande torkad vandringsmat.
– Lägga till en kategori med krönikor, där längre blogginlägg om alla otänkbara ämnen publiceras.
– Utöka sidan om träning med hur jag tränar. Kanske intressant för somliga och ren skit för andra.
– En ny utrustningslista med recensioner för den utrustning jag nu har dragit runt på i ett år.
-Ändra fotosidan till att bara ha med upplevelsebilder från vandringar och strapatser.

Det kanske blir fler eller färre ändringar och jag kanske börjar implementera dessa på söndag. För på söndagar vilar de osaliga och jag. 🙂

 

 

Elisheba XI Stand By Me “Knut”

By |2019-05-08T14:36:22+02:00maj 8th, 2019|Categories: Träning & Kost|

Elisheba XI Stand By Me “Knut”
I den urbana storstadsjungeln går han under epitetet “Blodshunden”. I skogen är han Konung över Minihopparna, råttornas härförare och hararnas beskyddare!

Jag har sagt det förut men det är rätt orättvist att han har en personlig kock som serverar han två fullvärdiga mål mat om dagen. Varken mer eller mindre i en evig vardaglig cykel. Men om jag flottar loss en helg eller drar en fika mitt i veckan är det en självklarhet att jag delar med mig till honom av mina godsaker.

Han har med andra ord klarat fetlagsvintern med bättre bibehållen form än mig och ännu får jag fortsätta att ligga i hans bakspår. Men det går framåt, jag märker att jag har en hyfsad grundkondition kvar. I början på min dagliga slinga har jag ungefär 2 km uppförsbacke och där går jag alltid för fullt och vaderna brinner verkligen när det sen planar ut. Mitt knä gillar uppför bättre än utför därför passar jag på ösa på där. Det är också en god värdemätare på hur snabbt jag återhämtar mig efteråt.

Jag återhämtar mig inte som innan ännu. Jag är inte i närheten av storslagna kilometertider. Men jag har en filosofi jag håller på stenhårt. Väder och vind ska aldrig stoppa mig och jag ska alltid förbättra mig från föregående pass. Det spelar ingen roll om jag tränar två eller sju dagar i veckan, varje pass ska vara bättre än föregående. Det spelar ingen roll om det bara är ett par sekunder snabbare eller hundra meter längre. Bara det är bättre!

Förutom alla vinster såväl fysiskt som psykiskt så stärker dessa promenader våra band. För detta är någon vi gör tillsamman Knut och jag, eller jag och Knut om man så vill.

Nya planer, nya mål och troligtvis ny design!

By |2019-05-04T05:06:59+02:00maj 4th, 2019|Categories: Uppdateringar|

Nu ska det ta fart i livet igen med lite nya insikter, diagnoser och mediciner. Men det är ett tråkigt ämne som jag kan ta upp senare. Jag har bestämt mig för att 2020 återvända till Gröna Bandets 130 härliga mil! Innan dess blir det orangea bandet igen och sen kanske Kungsleden mot hösten. Jag är i vrakligt bra form, det vill säga rund men ändå glad. Nya utmaningar och mål står alltså på agendan och det trevliga planerandet och träningen på vägen dit.

Ska nog lägga upp bloggen lite annorlunda denna gång, lite mer tips och matlagning då min första tanke denna gång är att torka allt själv. Blir självklart lite träningsuppdateringar och annat jox med.

Promenaderna har jag redan kommit igång med förra månaden. Innan dess har jag mest legat och suckat av smärta sen i augusti förra året. Jag går nu hjälpligt men stappligt fram. Vänstra lårmuskeln ha sjunkit ihop en hel del och jag har svårt att inte halta, men mest pga av en dålig gammal ovana. Smärtan är under full kontroll. Så ett par till lugna mil och stabilisera musklerna runt knäet på allvar, så hårdkör jag igen!

Väl mött och tack för alla stärkande ord och inspirerande vandringar jag sett av många under vintern!